27 maart 2020 

Adem oefeningen als first line of defence

Adem oefeningen als first line of defence

Rick van Dijk werkt sinds 35 jaar als sportfysiotherapeut en heeft zich vanaf 2006 zich steeds verder gespecialiseerd op ademtherapie en ademtraining en verzorgt daar individuele trainingen en workshops in. Hij begeleidt mensen met gezondheidsklachten,(top)sporters, defensie, brandweer en politie personeel. Rick heeft momenteel zijn praktijk bij ons in de Olympic Gym Amsterdam. Vandaag heeft Rick een goede ademhalingsoefening voor jullie.

Volg deze live in het filmpje of volg de volgende stappen.

 

Je mag dit in een stoel doen, liggend op de grond, staand. Je ogen mogen open of dicht zijn. Zolang het maar veilig is en waar jij je prettig bij voelt.

Adem in door de neus 4 seconden, maar niet “all the way” (dus niet maximaal in)

Adem uit door de neus 6 seconden, maar niet “all the way” (dus niet maximaal uit)

Vervolgens is er 2 seconden adempauze.

In de pauze tel je de seconden 21… 22…. zodat dit echt seconden zijn, of gebruik een stopwatch of timer op je telefoon.

Bekijk hoe je adem voelt, dit kan per dag verschillen. Dus wellicht voelt de ene dag 3 seconden in, 5 uit goed en de andere dag 4 seconden in 6 uit goed, probeer dat bij jezelf aan te voelen.

Houd dit 5-10 minuten vol.

Het effect hiervan zal zijn dat jij jouw parasympaticus gaat activeren, dat is de tak van het autonome zenuwstelsel dat zorgt voor rust, groei en herstel.

Door onze adem te richten activeren wij tevens onze frontale cortex. Deze frontale cortex remt de angstcentra en zo kunnen wij door deze oefeningen een inhiberende, remmende werking hebben op eventuele angsten of stress.

Daarnaast zit er ook nog een biochemisch effect aan in de zin van dat de verhouding van zuurstof en koolstofdioxide in het bloed verbeterd. Hier reageert ons immuunsysteem weer in positieve zin op.

Verder komt in de sinussen van de neus stikstofoxide vrij welke weer een rol speelt in het remmen van virale luchtweg infecties.

Doe hier je voordeel mee!

Mocht jij meer willen weten over ademhaling, lees dan ook ons artikel: adem the first line of defence of ga naar de website van sportfysiotherapeut en ademspecialist Rick van Dijk – Health-Ki en vul het contactformulier in.

Rick van Dijk biedt nu als Sportfysiotherapeut ook videoconsulten aan. Heb jij momenteel klachten en wil jij dat Rick jou op afstand helpt? Dat kan doe een aanvraag voor een videoconsult via deze link en dan neem Rick contact met jou op.

Stay healthy, stay strong!

Rick van Dijk – Health-Ki

Olympic Gym Amsterdam

Over de schrijver
Reactie plaatsen