31 maart 2020 

Corona en Voeding (2)

Corona en Voeding (2)

De wereld ziet er momenteel door de uitbraak van het Covid-19 virus en alle maatregelen als gevolg hiervan heel anders uit dan een maand geleden. Jouw leven zeer waarschijnlijk ook. Je leef ritme, je dagindeling is veranderd door thuiswerk, kinderen die thuis zijn en allerlei automatismen zijn weggevallen. Ook wat betreft je voedingspatroon.

Deze situatie biedt echter ook kansen. Om eens af te rekenen met de sleur en nieuwe gewoontes te ontwikkelen op het gebied van je voeding. Het internet staat momenteel vol met tips* voor het onderhouden van een goede weerstand (gezond eten, blijven bewegen en goed slapen). Iets wat ook voor de uitbraak corona al belangrijk was maar waar geen prioriteit aan werd gegeven door veel mensen. Een goede weerstand betekent niet alleen minder kans om ziek worden, maar geeft je meer energie en vitaliteit; kortom kwaliteit van leven. Now is the time!

Kennis

Je kunt je verdiepen in de theorie achter gezonde voeding. Wat is gezond eten eigenlijk? Wat te eten, wanneer? Hoeveel? En waarom? Informeren is goed maar pas op dat je niet verstrikt raakt in het zoeken naar de waarheid of een perfect plaatje. Het gaat er vooral om dat je kennis zoekt die past bij je eigen situatie. Houd het specifiek en houd het simpel. Hieronder geven we je lijstjes met de macro-nutriënten ingedeeld in 3 soorten. De slechtste keus, gemiddelde keus en de beste keus. Dat heeft te maken met de voedingswaarde. Kies zo min mogelijk de slechte varianten, kies 80% van de tijd de beste varianten! Zo nu en dan wat lekkers (ongezonds) is prima.

Kunde

Je maakt een plan om de theorie ook werkelijk in de praktijk te brengen maar waar begin je en hoe houd je het vol? Een plan bestaat uit stappen dus die moet je beschrijven in acties .Wat is de beste keus voor jou om mee te beginnen? Wat zijn jouw verdere actiepunten en waar liggen je valkuilen? Ook hier geldt, houd het specifiek en simpel. Stap voor stap. Als je je 6 dagen van de week je acties uitvoert is dat al vooruitgang. Een geen stress, vind een manier waardoor je plezier krijgt in de veranderingen. Coaching kan hierbij helpen!

Suppletie wel/niet?

Ook dit is een persoonlijke afweging. Wondermiddelen bestaan niet maar lukt het niet meteen om gezond(er) te eten en maak je je zorgen over je weerstand dan kun je ook suppletie overwegen. De echte oplossing zit in goede gezonde voeding maar suppletie kan wel de hiaten in je voeding opvangen (denk aan bijvoorbeeld vitamine D, Omega3). Wat wel werkt en wat niet je lees in de volgende nieuwsbrief.

Hulp nodig?

Mark van der Vecht is orthomoleculair voedingscoach en personal trainer. Een telefonisch consult kan al vanaf 30 euro dus waar wacht je op? info@markpersonaltraining.nl of 06-13169030

Meer weten over Corona en Voeding? Check het eerste artikel wat Mark van der Vecht schreef voor Olympic Gym Amsterdam over dit onderwerp.

* Google combinatie “corona” en “voeding” geeft (op 31/3 9:00) 5.830.000 resultaten! Check ook:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/coronavirus-voeding/hoe-blijf-je-gezond-eten-en-bewegen-als-je-thuiswerkt-vanwege-corona-.aspx
https://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/publicaties/nieuwsbrief/artikelen-nieuwsbrief/leefstijltips
https://www.nvdietist.nl/corona/2200-4-voedingsbeleid-bij-corona1

Over de schrijver
Reactie plaatsen