Pilates in Amsterdam Zuid?

Probeer het nu uit bij Olympic Gym! 

Gratis proefles

Wat is Pilates?

Pilates is een bewegingsmethode welke is ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Pilates is dé core-training als basis voor alle trainingen, sporten, dans en yoga. Joseph Pilates geloofde dat de ademhaling, houding en leefstijl van de mens de basis is van de gezondheid van de mens. ‘Breathing is the first act of life and the last’ Joseph Pilates. Hierdoor ontwikkelde hij een unieke serie fysieke oefeningen welke helpen bij het verbeteren van de houding, coördinatie, balans, kracht, flexibiliteit en ademhaling. Bij Olympic Gym Amsterdam bieden wij meerdere lessen per week aan. 

Voor wie is Pilates? 

Pilates is geschikt voor iedereen, van jong tot oud. Het voordeel van Pilates is dat de methode zo gecontroleerd en overzichtelijk is, dat iedereen zich kan ontwikkelen in eigen tempo en niveau. Iedereen beweegt in de zone van de naaste ontwikkeling. Het mooie van Pilates is dat je je heel erg bewust wordt van je lichaam en de mogelijkheden en onmogelijkheden, ieder lichaam heeft zijn eigen talenten en eigen belemmeringen. Start dus met Pilates wanneer jij maar wilt bij Olympic Gym. 

Hoe lang duurt een les?

Een les duurt gemiddeld zo'n 50 minuten, met in en uitloop van de voorafgaande les. 50 minuten intensiteit om jouw doelen te bereiken. Zorg dat je bij een les altijd water en een handdoek bij de hand hebt en zaalschoenen draagt.

Welke spiergroepen train ik bij Pilates? 

Iedereen kan Pilates beoefenen op zijn/haar eigen niveau, op elke leeftijd en ieder met zijn eigen doelstelling. De een komt om wat leniger te worden, de ander om zijn zwakke rug te versterken. Er zijn ook atleten die Pilates beoefenen om in hun eigen sport beter te kunnen presteren. En als je een blessure hebt of bijvoorbeeld rugklachten waarvoor je je rompstabiliteit meer moet trainen, dan is Pilates de beste keuze. Al met al is Pilates een fullbody workout waarbij stabiliteit en lenigheid centraal staan. 

Wanneer wordt Pilates gegeven? 

Benieuwd wanneer je deze geweldige les kan volgen? Klik dan hieronder voor ons groepslesrooster. 

Waarom werkt Pilates?

Wat de bewegingsmethode van Pilates bijzonder maakte, is dat Pilates er in geloofde dat elke beweging vanuit een centraal punt komt, namelijk je core oftewel: het centrum van je lichaam. Als je de spieren van je centrum goed aanspant, zou dat ten goede komen aan de gewrichten waardoor we minder last van slijtage krijgen. Een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans en vermindert het risico op blessures. Daarom is het zo goed om deze stabiliteit van je kern te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet dus deze goed trainen kan ontzettend ondersteunend werken bij het verkrijgen van een gezond lichaam. 

Hoe vaak moet ik Pilates doen?

Tijdens een les daag je alle grote spiergroepen uit, maar focus je op jouw core dus we raden je aan niet meer dan 2 tot 3 lessen per week te doen, zorg ervoor dat je een rustdag tussen sessies hebt zitten. Voeg hier twee tot drie kracht lessen of fitnesssessies aan toe en je hebt een strakker, slanker en flexibeler lichaam in no time. 

 Wat heb je nodig bij een Pilatesles?

De visie van Pilates draait om de balans en coördinatie tussen het fysieke, mentale en spirituele. Pilates noemde zijn methode ‘the art of controllogy’. Hij geloofde sterk in het principe dat je met je geest controle kunt krijgen over het functioneren van het lichaam. Bij Pilates wordt dus voornamelijk met het lichaam gewerkt en een matje waarop jij verschillende houdingen aanneemt en vasthoudt en weer wijzigt. Dit alles met het doel om sterker en flexibeler te worden en meer in contact te komen met jouw lichaam. Wij hebben matjes in de gym, zorg dat jij altijd een handdoek, indoor sportschoenen en een bidon met water bij je hebt. 

Voordelen van Pilates

  • versterking buikspieren
  • stabilisatie van de wervelkolom
  • verbeterde houding
  • verbeterde balans; lichamelijk én geestelijk
  • verbeterde lenigheid
  • betere coördinatie
  • versterking zelfbewustzijn
  • soepelere bewegingen

Pilates een keer uitproberen?

Klik dan snel hieronder

Gratis proefles!

Wil jij een keer kennismaken met Pilates? Vraag de gratis proefles aan! 

[gravityform id="23" title="false" description="false"]

Yoga Olympic Gym Amsterdam

Hatha Yoga

Yin Yoga Olympic Gym Amsterdam

Yin Yoga