arrow_drop_up arrow_drop_down

Scott's time under tension workout

Scott’s time under tension workout

We hebben vandaag weer een special voor jullie: Scott’s time under tension workout, doe er jouw voordeel mee! Vandaag wil ik het hebben over “time under tension” (TUT), dit kan een oefening drastisch veranderen en zwaarder of lichter maken.

Ik zal een aantal voorbeelden laten zien waarbij we het gegeven TUT gebruiken op verschillende manieren, check de video:

We beginnen met een bulgarian split squat, we voeren deze uit op een normaal tempo waarbij iedere herhaling 2 seconden duurt. Om meer kracht op de te bouwen kunnen we de focus leggen bij de excentrische beweging van de oefening (het omlaag zakken). We zullen naar beneden zakken voor 4 seconden vervolgens een hold moment van 1 seconden. Dan 2 seconden omhoog en een pauze van 1 seconden, waardoor het totaal aantal seconden per herhaling uitkomt op 8 seconden.
Voor de volgende oefening doen we hetzelfde tempo voor de eerste twee variaties. Hierna voegen we nog een variatie toe die de focus legt op explosiviteit. De duur van de herhaling is ongeveer hetzelfde als bij een normale herhaling. Dmv een plyometrie toe te passen is de oefening meer belastend voor het lichaam.
De laatste variatie is een isometrie, dmv de oefening op het zwaarste punt een hold moment toe te voegen creëer je aanzienlijk meer spanning. In mijn voorbeeld duurt 1 herhaling dan ook 14 seconden ten opzichte van de 4 seconden bij een normaal tempo.
Hopelijk hebben jullie er wat van op kunnen steken en tot de volgende video.
Scott
Olympic Gym Amsterdam
Interesse in een andere workout? Probeer de Core workout van Jari of de resistance bands schouder training van Scott bijvoorbeeld!

English:

Today I want to talk to you about time under tension (TUT), this can make an exercise more difficult or easier depending on how you implement it.
In this video I’ll show a couple of examples on how to implement this concept.
Today we’re going to start of with a bulgarian split squat, first of we’ll perform it using a regular tempo which means that each repetition takes 2 seconds. To build more strength we can focus on the eccentric part of the movement, the tempo in this will be, 4 seconds eccentric, 1 second hold, 2 seconds on the way up and pause for 1 second. The total amount of seconds per repetition will be 8 seconds.
For the next exercise we’ll implement a different variation, which is called plyometrics. This puts the focus of the exercise on being as explosive as possible, the tempo will be roughly the same as a regular exercise, but the plyometric will put more stress on the body.
The last variation is an isometric, by holding the exercise in place where the movement is the most challenging we’ll create much more tension. In my example 1 repetition equals 14 seconds whilst a regular repetition equals 4 seconds.
I hope you learned something from this video and I’ll see you in the next one!
Scott
Olympic Gym Amsterdam
Interested in another workout? Try the Core workout from Jari or the resistance bands shoulder training from Scott for example!
Over de schrijver
Reactie plaatsen